top of page

Ve finském předškolním vzdělávání je učení chápáno jako celoživotní proces

Aktualizováno: 9. 3.

Finský vzdělávací systém byl po desetiletí přísně testován s vynikajícími studijními výsledky. Spojuje nejlepší a nejnovější filozofie, modely a postupy učení s neustálým vývojem, aby splnila ty nejvyšší standardy ve vzdělávání.




Ve finském předškolním vzdělávání je učení chápáno jako celoživotní proces. Učení probíhá aktivním způsobem s využitím přirozené zvídavosti dětí, jejich vůle zkoumat a radosti z objevování. Volná hra je přirozeným způsobem, jak se naučit fyzické, emocionální, sociální a intelektuální dovednosti, a hra je hlavní činností dětí ve finském raném vzdělávání.

 

Ve finské vzdělávací filozofii má každé dítě právo hrát si, učit se hrou a těšit se z věcí, které se hrou učí. Hraní jim pomáhá lépe porozumět sobě, své identitě a světu kolem nich. Hra je součástí všech aktivit realizovaných dětmi as dětmi.

 

Učitelky se zapojují do dětských her, což jim umožňuje pomáhat dětem při vytváření vhodných podmínek pro komunitně orientovanou, dlouhodobou hru a umožňují ji dětem pravidelně během dne v MŠ.

 

Ve finském školství hraje důležitou roli i smysl pro komunitu. Chceme dětem poskytnout příležitost podílet se na vlastních životních rozhodnutích a ovlivňovat je. Každé dítě má právo být slyšeno, viděno a nasloucháno jako jednotlivec i jako člen své komunity. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout v raném věku, je umožnit demokratické hlasování a vyjednávání mezi dětmi a učiteli. Děti mohou například hlasovat o tom, jaká dlouhodobá hra bude ve třídě uspořádána příště. Bude vybrán nápad, který získá nejvíce hlasů.

 

Další důležitou součástí finského raného vzdělávání je podpora úcty k životu, udržitelného života a lidských práv. Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu, který podporuje jejich celkovou pohodu, podporujeme jejich emoční rozvoj a etické myšlení. Udržitelnost zahrnuje mnoho oblastí života, od sociálních praktik, jako je začlenění místní kultury a učení soucitu, až po ekologická hlediska, jako je rozvoj vztahu dětí k přírodě a jejich ochota aktivně pečovat o životní prostředí. Když si děti vezmou například výlet do lesa, budou diskutovat o tom, jak respektovat přírodu. Procvičí si všímavost a zanechají prostor tak, jak ho našli.

bottom of page